همیشه در تعریف پورتال یا شکل نوشتاری دیگر آن یعنی پرتال ، مقایسه با وب سایت ، راهگشای تعریف پرتال بوده است . در واقع پرتال را می توان نسخه پیشرفته تر یا به عبارتی بزرگتر یک سایت دانست . وب سایت ها را با محتوای درج شده توسط مدیر سیستم ( admin ) می شناسند . این در حالی است که پرتال ها توانایی درج محتوا توسط کاربران را دارند و این ارتباط مجازی را دو سویه می کنند .
پورتال ها می توانند نسبت به جمع آوری اطلاعات از جاهای گوناگون اقدام کرده و آن ها را در فضای واحد نمایش دهند . کار پرتال ها ، هماهنگ کردن شبکه ای از اقدامات کاربران و سیستم بر بسترفضای خود پرتال است . ارتباط دوسویه سیستم و کاربر در پرتال ، یکی از مشخصات فنی پرتال است . پرتال می تواند اطلاعاتی که کاربرانش به روز کرده اند را تغییر داده و محتوای جدید را جایگزین کرده و در معرض دید سایر کاربران قرار دهد . به عنوان مثال در پرتال های آموزشگاهی و پرتال دانشگاهی ، نمراتی که آموزگاران و استادان برای دانش آموزان و دانشجویان در پرتال ثبت می کنند ، در فضای مربوطه ( مثلاً کارنامه ) تغییر کرده و نمرات به کاربر نمایش داده می شود . در همینجا به علت مرتبط بودن بحث می توان از سطح بندی کاربران در پرتال خبر داد . یعنی می توان برای نمایش طیف خاصی از اطلاعات به طیف خاصی از کاربران تصمیم گرفت و این موضوع را تعیین کرد تا با مشخص شدن سطح دسترسی هر user در سیستم ، اطلاعات هدفمند به دست وی برسد . فارغ از این می توان محدودیت هایی بر زمان نمایش با عملکرد هم قائل شد . این که در همین پرتال های دانشگاهی و پرتال آموزشگاهی که مثال زده شد ، در بازه زمانی خاصی امکان ثبت نام در سامانه وجود داشته باشد یا در مقطعی از زمان بتوان نسبت ه انتخاب واحد اقدام نمود . جهت جلوگیری از طولانی شدن این پاراگراف و پرداختن تخصصی تر به مسائل در سایر قسمت های متن ، به ذکر این نکته بسنده می کنیم که امکان ثبت نام در سیستم و عضوگیری در پرتال وجود دارد و ناحیه کاربری یا همان user control panel در اختیار کاربر قرار می گیرد تا مبنایی برای تعامل کاربر با سیستم باشد .
یک پرتال اطلاعات مورد نیاز کاربر در زمینه فعالیت پرتال را تامین می کند و مثلاً پورتال بانکی ، اطلاعات گوناگون مورد نیاز کاربران خود را از منابع موثق تأمین می کند . فرضاً دسترسی لحظه ای به اطلاعات حساب بانکی مشتری ، اعلام نرخ لحظه ای ارز ، سهام و طلا .
پورتال می تواند شامل چند زیرسیستم باشد که همین موضوع نیز یکی از ویژگی های پورتال است . یعنی اگر یک سایت به صورت بخشی عمل می کند ، پورتال به صورت فرابخشی عمل می کند و چند سیستم را به صورت هماهنگ کنار هم دارد و عملکرد یکپارچه ای را تحت یک سیستم امنیتی و رابط کاربری به نمایش در آورد . اگر بخواهیم جهت درک بهتر مشخصات پورتال در بحث هماهنگی سیستم ها مثالی زده باشیم ، می توانیم یک پورتال فروشگاهی را انتخاب کنیم . در پرتال فروشگاهی ، یک سیستم صدور فاتور و پیش فاکتور ، یک سیستم نمایش محصولات و مقایسه محصولات ، یک سیستم جستجو ، یک سیستم پرداخت بانکی ، یک کنترل پنل برای کاربران سایت ، یک کنترل پنل برای مدیر یا مدیران سایت و احیاناً دیگر امکاناتی که به درخواست سفارش دهنده پورتال در سیستم تعبیه شده اند ، همگی به صورت هماهنگ با یکدیگر ایفای نقش می کنند . عملکرد یکپارچه سیستم های فرعی یک پرتال ذیل سیستم اصلی را می توان پررنگ ترین شاخص پورتال قلمداد کرد.
طراحی، برنامه نویسی، تحلیل و پیادهسازی پرتال ها معمولا از جمله پروژه های زمان بر و نیازمند تخصص و تجربه بالا در حوزه نرمافزار و مهندسی وب به شمار میرود که معمولا پس از تحلیل نیازمندیهای کارفرما، زمانبندی و تعیین هزینه انجام میگیرد.
چنانچه علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرتال های اینترنتی و ویژگی های پورتال های جامع هستید ، به سایر بخش های ایجاد شده در وب سایت زانتکس با همین عنوان ها مراجعه کنید یا با تماس با داده پردازان زانتکس از مشاوران ما بهره بگیرید .
© تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه برای داده پردازان زانتٌکس حفوظ است.