سالهاست که گوگل از الگوریتم ها استفاده می کند و با سایت ها در چارچوب استانداردهای خودساخته و عموماً مطابق با خواست کاربران مواجه است . همواره هم برای کاربران تخصصی گوگل مثل فعالان حوزه سئو و وبمسترها ، این سوال وجود داشته است که مکانیزم عملکرد گوگل چگونه است . در واقع اگر گوگل را به عنوان برترین موتور جستجوی دنیا بشناسیم ، همگان به این موضوع معترف اند که کیفیت جستجو در گوگل حیرت انگیز است . اینجا باز هم این سوال مطرح است که عامل قدرت گوگل چیست و گوگل چه دارد که سایر موتورهای جستجو فاقد آن هستند . اولاً در پاسخ باید گفت گوگل نیاز زمانه خود را درک کرده و همپای نیاز کاربران پیش آمده است و از طرفی همواره در کنار این توجه به نیاز کاربران ، سعی در پیشش بینی نیاز و در دست دیگر ، بهبود روش های موجود داشته است که مصداق بارز آن ، به روز رسانی الگوریتم های گوگل است که هر از چندگاهی منتشر می شوند و اعلام عمومی برای انتشار آن ها صورت می گیرد .
گوگل تغییرات خود در بحث جستجو را در چارچوب الگوریتم ها پیاده می کند . الگوریتم های گوگل ، خود در بستری بزرگتر فعالیت می کنند . به نوعی سیستمی یکپارچه بر گوگل حکمفرماست که می تواند از توان ترکیبی چند الگوریتم به صورت همزمان بهره ببرد . اگر قرار بود در هر جستجو تنها یک الگوریتم کار کند و در نتایج موثر باشد ، قطعاً گوگل هرگز اقتدار امروز خود را نداشت .
اگر مثالی منطبق بر پاراگراف بالا بزنیم ، با جستجوی یک نمایش تئاتر و یا یک فیلم سینما ، الگوریتم های گوگل بسیج می شوند تا بهترین و کاربردی ترین نتیجه برای کاربر را به او نمایش دهند . مثلاً این که از ابتدای تاریخ وب به دنبال نتیج نمی گردند بلکه مطالب به روز را به صورت لایو جستجو می کنند که این کار توسط الگوریتم کافئین به عنوان جایگزین ایندکس به مفهوم قدیمی آن به کار می رود . الگوریتم گورخر گوگل ، مراقب است که سایت های فروش بلیت نامناسب و نامعتبر ، در نتایج نمایش داده نشوند . الگوریتم گوگل پاندا این طور عمل می کند که سایت هایی که مطالبشان را از روی سایتی دیگر کپی کرده اند ، در اولویت نمایش قرار نگیرند و رتبه شان سقوط کند . الگوریتم پنگوئن گوگل هم وظیفه حراست از محتوای راستین را به عهده دارد ؛ به این معنا که سایت های دارای روش های متقلبانه برای جذب بازدید کننده را به شدت تنبیه می کند . الگوریتم کبوتر گوگل هم تلاش می کند که با توجه به موقعیت مکانی فرد جستجوگر ، نزدیکترین سینما یا تئاتر را بر اساس آنچه که واحد های شغلی قبلاً در گوگل ثبت کرده اند معرفی کند . الگوریتم موبایل گدون ، اگر کاربر با موبایل نسبت به جستجو اقدام کرده باشد ، سایت هایی را در اولویت جستجو قرار می دهد که سازگار با موبایل باشند تا نمایش آن ها به مشکل نخورد . الگوریتم پیج لایوت هم سایت هایی که بی جهت صفحات خود را سنگین و مملو از کد و عکس و ... کرده اند ، از نتایج جستجو دور می کند . الگوریتم پِی دِی لون ، به این می پردازد که سایت هایی که با واژه های هرز یا همان اسپم ها پر شده اند ، در نتایج جستجو قرار نگیرند . الگوریتم مرغ مگسخوار هم بار معنایی کلمات و جملات را حمایت می کند ؛ یعنی سعی می کند تا نتایج کاملاً مرتبط با عبارت جستجو شده در نتایج جستجو نمایش داده شود .
حتی توجه به حجم پاراگراف بالا هم می تواند ما را متوجه این موضوع کند که گوگل عملیات پیچیده ای برای نشان دادن یک نتیجه به کار می برد . عامل تمایز گوگل و قدرت گوگل ، عملکرد همزمان این الگوریتم ها با هم است . همگرایی الگوریتم های گوگل از گوگل یک غول بزرگ و توانمند ساخته است . گوگل رقیب قدرتمندی برای سایر موتورهای جستجو می باشد و هر بار که یکی از ابتکارات عمل خود را رو می کند ، فاصله زیادی با سایر موتورهای جستجو ایجاد می کند . تمرکز گوگل بر بحث جستجو به قدری تخصصی است که بعید به نظر می رسد موتور جستجویی بتواند یارای رقابت با گوگل را داشته باشد .
گوگل با ایجاد الگوریتم ها ، قدرت هایی منقسم از هم را ساخت که هوشمندانه ، توانایی عمل در کنار هم را دارند . الگوریتم های گوگل ، سربازان متخصص ارتشی هستند که به شدت هماهنگ و یکنواخت عمل می کنند . همین موضوع سبب شده است تا کمتر کسی حاضر به حضور در چنین میدان جنگی باشد و یا اگر حضور دارد ، بخواهد زورآزمایی کند .
سپاسگزاریم که با صرف وقت ارزشمند خود ، این مقاله طراحی سایت درباره سئو و بهینه سازی سایت را تا انتها مطالعه نمودید . نظرات و پیشنهاد های خود را به داده پردازان زانتکس اعلام کنید تا مقالات از کیفیت بالاتری برخوردار شوند .
© تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه برای داده پردازان زانتٌکس حفوظ است.