در این مقاله قصد داریم به طور مختصر ، به مرور اسامی الگوریتم های گوگل بپردازیم و علاوه بر ذکر نام الگوریتم ها ، شرح مختصری از عملکرد و ماهیت آن الگوریتم ارائه خواهد شد و اشاره ای هم به وجه تسمیه گوگل الگوریتمز خواهیم داشت .
گوگل در نامگذاری بیشتر الگوریتم های خود از نام حیوانات بهره برده است . ویژگی حیوانات نیز دلیل اصلی انتخاب آن ها بوده است که در ادامه و توضیح هر الگوریتم گوگلی حیوانی ، به دلیل نامگذاری آن هم اشاره خواهد شد .
تکرار می کنیم این مقاله به شرح مختصر الگوریتم ها می پردازد و شرح مفصل الگوریتم ها را در مقالات تخصصی مجزا در بخش مقالات طراحی سایت داده پردازان زانتکس آورده ایم .
اگر بخواهیم بر اساس تاریخ انتشار الگوریتم های گوگل به بررسی آن ها بپردازیم ، شرح الگوریتم ها به قرار زیر خواهد بود :
الگوریتم گوگل کافئین (caffeine google algorithm) ، منتشر شده در سال 2010 میلادی :
این الگوریتم کافئین گوگل ، برای بر هم زدن ساختار قبلی ایندکس گوگل خلق شد . شکل قدیمی index به این ترتیب بود که اطلاعات به صورت لایه ای روی هم قرار می گرفتند و به روز رسانی نتایج در بازه های زمانی طولانی صورت می گرفت ؛ اما تولد الگوریتم گوگل کافئین سبب شد تا نتایج به صورت لحظه به لحظه به روز شوند و کاربران کمتر با مطالب قدیمی مواجه شوند .
الگوریتم گوگل پاندا (panda google algorithm) ، منتشر شده در سال 2011 میلادی :
در بیانی خلاصه می توان گفت که پاندای زودرنج گوگل ، محتوای تکراری و غیر مفید را دوست ندارد و صفحات کم ارزش وب سایت ها را روانه زباله دان گوگل می کند . الگوریتم پاندا گوگل بر این که سایت ها ، محتوای مفید و منحصر به فرد تولید کنند تاکید دارد و پاداش هایی را هم به وب سایت هایی که طبق استاندارد گوگل عمل کنند می دهد و با ارتقاء رتبه مواجهشان می کند .
الگوریتم گوگل پنگوئن (penguin google algorithm) ، منتشر شده در سال 2012 میلادی :
از سری الگوریتم های ضد اسپم گوگل است که با هدف جریمه کردن وب سایت های خاطی از قوانین گوگل طراحی شده است . الگوریتم پنگوئن گوگل با روش های متقلبانه به کار گرفته شده در سایت ها مقابله می کند اصطلاحاً سبب پنالتی penalty سایت می شود .
الگوریتم گوگل گورخر (zebra google algorithm) ، منتشر شده در سال 2012 میلادی :
الگوریتم گورخر گوگل ، برای برخورد با سایت های فروشگاهی نامناسب ایجاد شده است . نامناسب به این مفهوم که یک وب سایت فروشگاهی ، استانداردهای حداقلی را راعایت نکرده و اسباب مزاحمت کاربران را فراهم کرده باشد . گورخر باغ وحش گوگلی ، مامور جریمه این فروشگاه ها است .
الگوریتم گوگل پیج لایوت (page layout google algorithm) ، منتشر شده در سال 2012 میلادی :
در واقع نام کامل الگوریتم پیج لایوت گوگل ، top heavy page layout algorithm می باشد . این الگوریتم با این هدف ساخته شده است تا با سایت هایی که در صفحات خود محتوای سنگین و آزار دهنده دارند برخورد کند . منظور از آزار دهنده ، تبلیغات زیاد در صفحه ، پاپ آپ و عکس های سنگین برای لود می باشد .
الگوریتم گوگل پِی دِی لون (pay day loan google algorithm) ، منتشر شده در سال 2013 میلادی :
نام الگوریتم پی دی لون گوگل ، از روی نوعی وام در ایالات متحده گرفته شده است . عبارت وام ، عبارتی بسیار هرز است ؛ یعنی به شدت spam است . این الگوریتم گوگل برای مبارزه با سایت هایی که تا حدودی زیادی عبارات اسپم و عام را در خود جای داه اند طراحی شده است . عبارت وام یکی از این عبارت ها است .
الگوریتم گوگل مرغ مگس خوار (humming bird google algorithm) ، منتشر شده در سال 2013 میلادی :
الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل ، یکی از الگوریتم های ترکیبی بهبود دهنده کیفیت جستجو می باشد . از زمان حیات این الگوریتم ، کیفیت جستجو در گوگل بالا رفته است . الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل ، قادر به فهم مفهوم جملات و عبارات ( نه فقط کلمه تک ) است و تطبیق مقالات و متون را آسان کرده است .
الگوریتم گوگل کبوتر (pigeon google algorithm) ، منتشر شده در سال 2014 میلادی :
الگوریتم کبوتر گوگل ، بر بستر داده های جغرافیایی عمل می کند و کاربران را به نزدیکترین نوع مقصد رهنمون می شود . فرضاً در جستجوی فروشگاه پوشاک ، نتایج را نسبت به موقعیت مکانی فرد جستجو کننده به نمایش در می آورد . هرچند که شروع این مکانیزم عملکردی در الگوریتم های گوگل در آمریکا و زبان انگلیسی بود ، اما تسری یافتن آن به سایر زبان ها ، موضوعی دور از انتظار نیست .
الگوریتم گوگل موبایل گِدون (mobilegeddon google algorithm) ، منتشر شده در سال 2015 میلادی :
همگام با نیاز کاربران و پیشرفت های تکنولوژیکی ، گوگل به منظور حفظ کیفیت نمایش نتایج جستجو در موبایل ، الگوریتم موبایل گدون را با استانداردهایی به وجود آورد . سایت هایی که مطابق با این استاندارد ها عمل نکنند ، متخلف تشخیص داده شده و از حضور در فهرست نتایج موتور جستجو محروم می شوند . گوگل می خواهد سایت ها ، دوستدار موبایل باشند و وب سایت ها از قبل برای نمایش و عملکرد درست در صفحات دیوایس هایی مانند موبایل و تبلت ، تمهیداتی اندیشیده باشند .
بابت زمانی که صرف مطالعه این مقاله آموزشی طراحی سایت نمودید از شما سپاسگزاریم . خواهشمند است اگر نکته ای برای بهبود این مقاله یا سایر مقالات در ذهن دارید ، به اطلاع داده پردازان زانتکس برسانید تا تغییراتی در متن نوشته های سایت در بخش مقالات ایجاد شود . پیشاپیش ، قدردان همکاری شما هستیم .
© تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه برای داده پردازان زانتٌکس حفوظ است.