در گذشته ، یعنی زمانی که وب موبایل پدید آمد، تمام توجهات طراحان سایت به این معطوف بود که نسخه موبایل وب سایت را به عنوان یک مزیت برتری آفرین و راهگشا معرفی کنند. در واقع خواست و تلاش طراحان وب سایت این بود که با ورود اینترنت به موبایلها، نوعی همگامسازی توانمندی های وب سایت با تکنولوژی جدید و پاسخگویی به نیازهای موجود را ایجاد کنند.
از طرفی بشر عصر حاضر دارد به چشم می بیند که عمر هر فناوری به طرز چشمگیری رو به کاهش است . فرضاً کنسول های بازی آتاری ونینتندو ، زمان زیادی یکه تاز بازار بودند تا زمانی که میکرو به بازار معرفی شد . اما دیری نپایید که ورود سگا SEGA ، این کنسول ها را کنار زد و همین طور پلی استیشن که در حال حاضر (2015-2016) آخرین نسل خود یعنی پلی استیشن چهار play station 4 را به فروش می رساند . البته مثالی که به بحث ما نزدیکتر باشد ، توسعه چشمگیر ( بهتر است بگوییم انفجار توسعه ) بهبود و افزایش کارایی موبایل در زندگی افراد بود . این توسعه که باید تعریف های جدیدی از نیاز نامحدود انسان ها به فناوری را پاسخ می گفت ، آنقدر سرع اتفاق افتاد که به مرگ کمپانی معروف نوکیا NOKIA غول صنعت گوشی های جهان همراه شد . آن قدر سریع که این شرکت عظیم نتوانست همگام با نیازهای کاربران بردارد . حتی در این بین ، برندهای معروف که زمینه تولید موبایل را داشتند مانند سامسونگ SAMSUNG ، با راه اندازی واحد های تحقیق و توسعه بازار ، به پیش بینی نیاز های موجود و راهکارهای پاسخگویی به نیاز افراد قرن بیست و یکم پرداختند و امروزه سهم قابل توجهی از این بازار را به خود اختصاص داده اند . از بحث حضور برندهای نوظهور مانند اچ تی سی htc و ... صرفنظر می کنیم . در کل می خواهیم بگوییم دانش طراحی سایت ، چالشی را فراروی خود می دید که در آن زمان ، طراحی نسخه ای جداگانه از وب سایت برای موبایل بود .
شرکت های طراحی سایت ، به مشتریان خود ، خدمات نسخه موبایل وب سایت را ارائه می کردند . این نسخه از سایت ، یک نسخه ای بود که جداگانه و مناسب با صفحات نمایش موبایل متعارف آن زمان سازگار بود و بسیاری از وب سایت ها ، عبارت یا آیکون نسخه موبایل را در خود نمایش می دادند تا قابل استفاده بودن خود حتی با موبایل را نمایش دهند .
کمی که گذشت و موبایل ها با صفحات نمایش گوناگون تولید شدند یا این که ویندوز موبایل ها حیات یافتند یا این که سیستم عامل موبایل ها به یک باره تنوعی که تا آن زمان تجره نکرده بود را به خود دید ، آرام آرام این واقعیت رخ نمود که طراحی نسخه موبایل برای سایت ها چندان کارامد نخواهد بود و اساساً نمی توان دوامی برای آن متصور شد .
اینجا بود که واکنشگرا به معنی منعطف بودن وب سایت برای صفحات نمایش مختلف و دستگاه های گوناگون خلق شد تا یک صفحه وب سایت مفروض ، انعطاف پذیر باشد .
کار تا جایی پیش رفته است که امروزه اگر وب سایتی واکنشگرا طراحی نشود ، سبب تعجب خواهد بود یعنی حتی به کار بردن عبارت طراحی سایت را باید مترادف طراحی سایت واکنش گرا دانست ؛ هرچند که نسلی از سایت های قدیمی در حال پوست انداختن هستند و ممکن است در شرف اقدام برای واکنشگرا کردن خود باشند و به اصطلاح می خواهند responsive بودن را تجربه کنند .
در کنار دو عبارت ریسپانسیو و واکنشگرا ، عبارت دوستدار موبایل یا سازگار با موبایل را نیز باید مد نظر قرار داد . چیزی که گوگل از آن تحت عنوان mobile friendly website یاد می کند .
خلاصه این که با توجه به وجود انواع صفحه های نمایش بزرگ و کوچک در رایانه های رومیزی و روپایی ( desktop and laptop computers ) و گوشی های همراه ، با توجه به گسترش روز افزون کاربری های اینترنتی با موبایل ، ریسپانسیو بودن وب سایت ها نه تنها ابزاری برای ایجاد کاربری چندگانه می باشد ، بلکه یک ضرورت غیر قابل چشم پوشی در طراحی سایت است .
شاید در شرایط فعلی بهترین کار این باشد که برای ادامه حیات وب و از طرفی خلق مستمر تکنولوژی های جدید بر بستر اینترنت اجسام و یا سایر بستر ها با جدیت مقوله طراحی سایت واکنشگرا ( responsive ) دنبال شود .
ما در این مقاله طراحی سایت واکنشگرا تلاش نمودیم تا به طور مختصر از گذشته ، حال و آینده سایت ریسپانسیو یا همان واکنشگرا سخن بگوییم .
لطفاً اگر نکته ای را قابل افزودن به مقاله حاضر می دانید ، به کارشناسان داده پردازان زانتکس اطلاع دهید .
© تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه برای داده پردازان زانتٌکس حفوظ است.