سئو را چه می توان نام نهاد ؟ علم ؟ صنعت ؟ مهارت ؟
سئو هرچه که هست ، در بیانی کلی می توان گفت که نه قطعیت و چارچوب های مشخص و مرزبندی های شفاف علمی را دارد و نه اجرائیات یک مهارت عملی را . به هر روی ، سئو با قطعیت بیگانه است و از طرفی چون بسیاری از فاکتورهای سئو از ناگفته ها به شمار می روند ، لذا باید به نسبی بودن مفاهیم سئو باور داشت . هر چند که در مقاطع زمانی گوناگون ، اعلامیه های گوگل مسیر را برای سئوکاران روشن می سازد اما بسیاری از فهم هایی که فعالان بهینه سازی سایت برای موتور جستجو از گوگل و مکانیزم عملکرد آن دارند ، بر اساس تجربه است .
تجربی بودن سئو سبب می شود که نتوان به صورت قاطع بر دلیل صعود و سقوط رتبه سایت ها تکیه کرد . به جز شواهد قابل رویت ، موارد پنهانی در سئو گوگل وجود دارد . حتی اگر بر موارد آشکار و نهان فرایند عملکرد گوگل چشم بپوشیم ، بسیاری از موارد هست که از آن آگاهی نداریم . یعنی یک دسته بندی جامع از اطلاعات طبقه بندی شده برای این که اساس عمل قرار بگیرد و خروجی یکسان بدهد وجود ندارد .
یکی دیگر از مواردی که می توان به آن اشاره کرد ، موضوع تغییرات گوگل در طول زمان است . استانداردهای گوگل در طول زمان تغییر می کنند . به عنوان مثال در بحث تگ ها ، گوگل در ابتدا که تا این حد پیچیده نبود ، امتیاز مثبتی به تگ ها می داد . این در حالی است که امروزه وجود تگ ها مشروط به این که نام صفحات یکسان و محتوای تکراری یا همان duplicate content ایجاد کنند ، یک خط قرمز برای گوگل محسوب می شود و خاطیان را با جریمه افت رتبه نتایج جستجو مواجه خواهد کرد . یا این که در بحث رتبه پیج یا همان page rank از مقطعی از زمان به بعد ، به روز رسانی در این باره صورت نگرفت و یک سراب از پیج رنک به وجود آمد . هرچند که گوگل این عدم آپدیت را به دلیل مقابله با خرید و فروش لینک / بک لینک انجام داد ، اما گوگل همواره معترف بوده است که در مقابله با این پدیده خرید و فروشی ناموفق بوده است .
صرفنظر از آنچه که گفته شد ، معیارهای دوگانه گوگل از نظر برخی ها ، سبب می شود تا تعارضاتی در ذهن به وجود آید که شاخص عملکرد گوگل در رتبه بندی سایت ها چیست . آن هم در شرایطی که محتوای اسپم در اینترنت بیداد می کند . ضمن این که به گوگل باید بابت پاکسازی فضای وب حق داد ، اما به هر حال وب سایت ها اگر می خواهند در زمین گوگل بازی کنند ، باید قواعد بازی گوگل را تبعیت کنند . یکی از این قواعد که شاید برای برخی ناخوشایند و ظالمانه محسوب شود ، تراست رنک / trust rank است که اگر از عنوان فارسی آن به رتبه اعتماد یاد کنیم ، درخواهیم یافت که گوگل برای عمر وب سایت ها ارزش قائل است و تخفیفات بسیار چشمگیری برای پیشکسوت ها در نظر می گیرد . این در حالی است که چندان هم روی خوش به سایت های نوپا و جوان نشان نمی دهد . البته جای ناامیدی نیست ؛ گوگل نمی خواهد وب مستر ها را از خود فراری دهد . وبمستر ها زمانی ضامن بقای گوگل بودند و بعید است گوگل قدرناشناسی عجیب و غریبی در حذف های ضربتی و یکجا نشان دهد .
فارغ از همه این مسائل ، با وجود این که سئو از بحث های حیاتی عصر حاضر در عرصه طراحی وب سایت محسوب می شود ولی نباید از مولفه های سئو غافل شد . ویژگی های سئو به صورت مختصر از منظری که منظور نویسنده بود برشمرده شد و با بازگشت ذهنی به تیتر این مطلب ، این توضیح را اضافه می کنیم که چون تعریف واحدی از سئو و الزامات عملکردی در چارچوب آن به صورت منظم و واحد تعریف نشده است ، پس پیش بینی نتیجه و وضعیت سایت ها در گوگل امری غیر ممکن است .
با توجه به تمام آن چه که گفته شد ، خود را به نظم سئو بسپارید و در برابر سئو مقاومت نکنید .
از این که زمان ارزشمند خود را صرف مطالعه این صفحه از وب سایت زانتکس نمودید ، سپاسگزاریم . امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد .
© تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه برای داده پردازان زانتٌکس حفوظ است.