توصیه هایی برای انتخاب نام و دامنه وب سایت
توصیه هایی برای انتخاب نام و دامنه وب سایت

در این مقاله طراحی سایت به موضوع انتخاب نام و دامنه وب سایت خواهیم پرداخت . هرچند که ممکن است موارد مطرح شده از بدیهیات و مسلمات ذهنی افراد باشد اما مرور آن ها به صورت یک مجموعه جمع بندی شده و به صورت یکجا خالی از لطف نیست .

1 – مثلاً می توانیم برای شروع ، به این اشاره کنیم ترجیح مرجح آن است که نام وب سایت و نام دامنه یکسان باشد . مثلاً نام وب سایت تدبیرگران باشد اما در انتخاب دامنه بر حسب اختیار یا اجبار ، نام tadbirgar را برگزینیم . یا مثلاً برای سایت اسم توسکا را انتخاب کنیم اما در انتخاب نام دامنه ، عدد 2727 که مثلاً بخشی از شماره تلفن شرکت است را قرار دهیم . فرضاً اگر کسی وارد سایت توسکا شود ، با توجه به تشابه اسمی و ... ممکن است در صورت تمایل نتواند در جستجوی جدید خود در گوگل مجددا به سایت توسکا وارد شود ؛ چرا که تشابهی میان 2727 و توسکا وجود ندارد که در ذهن یادآوری شود .

2 – بهتر است املای قطعی و بدون شبهه را برای دامنه خود انتخاب کنید . domain باید حد اقلی از اطمینان در تایپ کردن را برای مخاطب به همراه داشته باشد . یعنی بدون تردید دست خود را روی کیبورد رایانه حرکت دهد . برای خیلی از ماها سوال است که هنگام نوشتن نام محمد ، به واسطه این که نوشتار فارسی این نام با تشدید همراه است ، در انگلیسی هم باید از دو حرف  M استفاده کنیم یا نه . یا مثلا برای شرکت پروانه ، حرف H را در آخر عبارت PARVANE بیاوریم یا نه . ضمن توصیه به پرهیز از انتخاب این دست اسامی ، از اسم های دارای املای دشوار هم باید بر حذر بود . اسم های دشوار گاهی حتی تفهیم شفاهی نام دامنه به مخاطب را ( خصوصاً در مکالمات تلفنی ) سخت می کند . ممکن است املای دشوار سبب شود تا مخاطب قید مراجعه به وب سایت شما را بزند ؛ آن هم صرفاً به خاطر این که املایش دشوار بوده . در دنیایی که چنین مخاطبان کم حوصله ای دارد که برای باز شدن یک صفحه وب سایت بسیار بی قراری می کنند و تحمل ندارند ، واقعاً باید به این مسائل اهمیت داد .

3 – انتخاب نام سایت هر روز که می گذرد دشوارتر می شود زیرا آدرس های اینترنتی به مرور در حال اشغال شدن هستند . ممکن است شما یک نام را بسیار دوست داشته باشید اما امکان خریداری آن دامنه برای وب سایت مورد نظر امکان پذیر نباشد . داده پردازان زانتکس تمام این ها را برای شما مرور کرد تا بگوید انتخاب دامنه برای وب سایت واقعاً دشوار است . از این رو می توان کسی را برنده نام نهاد که با حصوله بالا به دنبال نامی که دارای همه شراط لازم باشد بگردد .

4 – نام های تک سیلابی برتری چشمگیری نسبت به نام های دو سیلابی و بیشتر دارند خصوصاً اگر تلفظ زیبایی داشته باشند ( خوش آوا باشند ) و به اصطلاح نامشان در دهان بچرخد .

5 – دقیقاً بر عکس مورد 1 که از بی ربط بودن نام سازمان و اعداد به کاررفته در دامنه برای شما گفتیم ، اینجا توصیه ای داریم که که بیشتر برای برندهای ملی و سازمان های بزرگ کاربرد دارد . کسب و کارهایی که تلفن های کوتاه ( خطوط چهار رقمی و پنج رقمی ) دارند و خدماتی به وسعت کشور ارائه می کنند ، ترفند بسیار هوشمندانه ای است اگر شماره خطوط تلفن خود را در نام دامنه خود هم تکرار کنند . در این موارد چون آن سازمان مفروض مستمراً با مخاطب در ارتباط است ، با یک تیر دو نشان می زند . هم نام خود را در ذهن مخاطب ماندگار می کند و هم پل های ارتباطی اش را .

6 – نام دامنه نباید خیلی طولانی باشد . حتی الامکان نام دامنه باید کوتاه باشد . مثلاً اگر کانون سازندگان اندیشه جوان بخواهد انگلیسی همین نام را برای دامنه خود انتخاب کند ، دامنه بسیار طولانی خواهد شد . در چنین مواردی روی آوردن به مخفف اسم ها توصیه می شود .

7 – بین بخش های دامنه از DASH / دش (-) استفاده نشود بهتر است زیرا برای مخاطب دشواری به همراه خواهد داشت .

8 – پسوند دامنه باید مرتبط با صنف فعالیت باشد . معمولا از پسوند دات نت / .net برای سایت هایی که مرتبط با شبکه / network هستند استفاده می شود . پسوند دات کام / .com برگرفته از عبارت تجاری یا commercial است که حالت عمومی public دارد . پسوند هایی مانند دات آی آر / .irعام هستند و مخفف نام کشور محل فعالیت سایت هستند . پسوند دات اُ آر جی / .org برای ارگان ها / organization کاربرد دارد . پسوند دات تی وی / .tv برای شبکه ها و برنامه های تلویزیونی است . از این دست مثال ها زیاد است . شاید در مقاله ای جداگانه به برشمردن نان پسوند های دامنه بپردازیم . به عنوان حرف آخر باید از انتخاب پسوند دامنه نامرتبط پرهیز کرد . مثلاً پسوند دات پاب / .pub مخفف publication به معنی انتشارات است ؛ پس بهتر است یک کارخانه تولید قطعات فلزی ، از گزینش این پسوند برای حرفه خود اجتناب کند .

به پایان این مقاله از سری مقالات طراحی سایت داده پردازان زانتکس رسیدیم . شما هم می توانید برای بهبود کیفیت مقالات منتشره ، نظرات خود درباره هر مقاله طراحی سایت را با زانتکس به اشتراک بگزارید .