اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه عملکرد الگوریتم گوگل پاندا را خلاصه کنیم ، باید بگوییم کار الگوریتم پاندا ، شناسایی محتوای کپی شده از وب سایت ها ی دیگر و روش های متقلبانه است .
عملکرد الگوریتم گوگل پاندا که یکی از الگوریتم های بسیار موفق گوگل محسوب می شود ، یکجانبه نیست و فقط رویکرد سلبی ندارد . الگوریتم پاندای گوگل ، سایتهایی که محتوای مفیدی دارند هم شناسایی می کند . اگر یک مطلب جذاب در سایت درج شود ، منجر به افزایش ضریب اعتماد گوگل یا تراست رنک / trust rank وب سایت می شود و مطالبی که بعدا منتشر می شوند را با دید خوشبینانه تری می نگرد .
از طرفی پاندا الگوریتم گوگل ، با ضریب خطای پایین ، آگاه به کیفیت متن ها هست و به شدت با متن های کم محتوا و کم ارزش مقابله می کند .
الگوریتم گوگل پاندا ، از نوع جدیدی از هوشمندی بهره مند است و کپی مطالب را نه فقط در حد کل متن که در حد پاراگراف و چند جمله متوالی نیز تشخیص می دهد . پس چندان جای تعجب ندارد که کسانی که مطالب را ابتدا کپی کرده و سپس با کمی ویرایش و دخل و تصرف و حتی افزودن بر آن ، مطلب را منتشر می کنند ، خود را در نتایج برتر جستجو نبینند . می خواهیم بگوییم تشخیص ها بسیار هوشمند شده اند و باید پذیرفت که خودکرده را تدبیر نیست و این ساخته دست بشر در حال به زانو در آوردن راهکارهای فریبکارانه در عرصه وب است که خود این هوش مصنوعی روزی از فهم آن عاجز بود و درصد خطای بالایی داشت .
الگوریتم پاندا گوگل ، بدش نمی آید کمی هم درس زندگی به وب سایت ها بدهد! پاندا از سایت های بی هدف خوشش نمی آید . گوگل پاندا تشخیص می دهد که چه مطلبی در حوزه تخصصی سایتی که آن را منتشر کرده می گنجد و چه مطالبی نمی گنجد . یعنی اگر موضوع یک سایت مفروض ، آموزش آشپزی و تکنیک های بهبود دستپیخت است ، نباید از عملکرد ریزتراشه ها در ساخت ربات ها و هوش مصنوعی دست به انتشار مقاله و متن بزند یا محتوای دیگری که در چارچوب محتوایی عملکرد وب سایت نمی گنجد . در یک کلام ، مطالب باید به صورت متمرکز و مرتبط با حوزه فعالیت منتشر شوند تا مورد پسند الگوریتم گوگل پاندا واقع شوند .
در یکی از سایت ها نوشته شده بود که الگوریتم پاندا گوگل ، تاکید ویژه ای روی برندسازی دارد . یعنی سایت هایی که به برند در زمینه هایی خاص تبدیل شده اند ، در مراتب جستجو ، حائز اولویت نمایش می شوند و این تاثیر زیادی در محبوب شدن وب سایت دارد .
برای پاندای گوگل مهم است که کاربر چه مدت زمانی را در یک سایت سپری می کند یا به تعبیری میزان ماندگاری کاربر در هر وب سایت چقدر است . از این رو بهتر است مدیران سایت ها ، دست به ابتکار عمل بزنند و با تولید محتوای با کیفیت یعنی محتوای جذاب و مفید ، میزان ماندگاری مخاطب در وب سایت را بالا ببرند .
مورد مشابه دیگر که در ادامه پاراگراف بالا می توان برشمرد ، سفر بین صفحات است . این که کاربر از صفحه ای به صفحه دیگر برود و میان صفحات سایت در رفت و آمد باشد ، از نظر گوگل پاندا الگوریتم ، کاری مثبت ارزیابی می شود . پس بهتر است از لینک های داخلی در صفحات استفاده شود تا هم ضمن آگاهی بخشی به کاربر با مطالعه تکمیلی مطالب ، پاندای باغ وحش گوگل را بتوان از سایت راضی نگه داشت .
نقطه عکس دو پاراگراف فوق که بر ماندگاری و گردش کاربر در وب سایت تاکید داشت ، این است که کاربر از صفحه یا صفحات سایت برگردد . چون در عموم موارد این کار از سوی کاربر به دلیل عدم یافتن محتوا و یا فقدان محتوای مناسب و مورد نیاز صورت می گیرد ، باید تنبیه پاندا را برای این وب سایت ها دور از انتظار ندانست . بستن صفحات ، تعبیر به غیر مفید بودن محتوای آن صفحه می شود .
کنجکاوی در مکانیزم عملکرد الگوریتم گوگل پاندا نهفته است ؛ تا جایی که به تعامل کاربران در شبکه های اجتماعی با وب سایت ها هم سرک می کشد و می خواهد استانداردهای الگوریتم پاندا گوگل را در این زمینه هم اعمال کند . بهتر است وبمسترها ، کاربران را تشویق کنند که محتوای وب سایت آن ها را ( مثلاً صفحه ای مهم از سایت را ) ، در صفحات اجتماعی به اشتراک بگذارند .
آنچه تا اینجای مقاله الگوریتم های گوگل به آن پرداخته نشد ، تاریخچه گوگل پانداست . با توجه به آنکه سایر سایت ها به کرات از تاریخچه انتشار الگوریتم پاندا گوگل یاد کرده اند ، از کنار این موضوع رد شده و به ذکر این موضوع بسنده می کنیم که گوگل پاندا در فوریه سال 2011 میلادی تولد یافت یا منتشر گردید . در صورت تمایل می توانید مقاله سئو فهرست الگوریتم های گوگل را مطالعه کنید .
در حال به پایان بردن این مقاله سئو از سری مقالات طراحی سایت هستیم . از همراهی شما ممنونیم که تا انتها در لابلای کلمات این متن همراه ما بودید و باعث خوشحالی داده پردازان زانتکس است که ضمن طرح نظرات سازنده و راهگشای خود ، از سایر مقالات منتشر شده در زمینه طراحی سایت که بعضاً ترجمه مقالات خارجی و به روز طراحی سایت هستند و در سایت زانتکس قرار دارند ، بازدید کنید .
© تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه برای داده پردازان زانتٌکس حفوظ است.