همانطور که از نام الگوریتم گوگل موبایل گدون بر می آید ، این یک الگوریتم مربوط به موبایل است . در واقع الگوریتم موبایلگدون گوگل به کمک نمایش نتایج جستجو در گوشی های همراه می آید . موبایلگدون ، بر اساس نیاز کاربران و توسعه استفاده از گوشی های همراه که خود گوگل نیز در این بازار حضور دارد و به نوعی توسعه دهنده اندروید محسوب می شود ، تصمیم بر این شده است تا اسباب راحتی کاربرانی که با موبایل به مرور وب می پردازند فراهم شود . گوگل به دنبال مرور بهتر وب سایت ها در گوشی های موبایل است .
الگوریتم موبایل گدون ، وب سایت ها را بررسی می کند که خالی از کد های مضر برای موبایل باشند . منظور از کد های مضر برای موبایل ، این نیست که لزوماً این کدها مخرب باشند ؛ بلکه اساساً اگر نباشند هم اتفاق خاصی در نمایش صفحات وب در موبایل نمی افتد . بعضی از اجزای صفحات وب سایت ، انحصاراً برای مرورگرهای کامپیوتری پدید آمده اند و زمانی که قرار است محتوای خود را در موبایل و تبلت نمایش دهند ، باید استاندارد های نسخه موبایل وب سایت را رعایت کنند . با توجه به خلق مفهوم واکنشگرا که در مقایسه با عمر وب ، فناوری تازه ای در عرصه طراحی وب سایت محسوب می شود ، لذا سایت ها ملزم به رعایت این استاندارد ها هستند .
سایت ها در حال تغییر و پوست انداختن در نمایش یکپارچه محتویات صفحات خود در کامپیوتر و موبایل و تبلت هستند . این تغییر ، تحت عنوان وب سایت واکنشگرا یا ریسپانسیو responsive یاد می شود . وب سایت هایی که به صورت ریسپانسیو طراحی می شوند ، شانس بیشتری برای جلب بازدید و ورودی از گوگل دارند . اگر علاقه مندید درباره مفهوم ریسپانسیو یا واکنش گرا اطلاعات کسب کنید ، به مقاله ای با نام طراحی سایت واکنشگرا در وب سایت زانتکس مراجعه کنید .
اما می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که فرایند عملکرد الگوریتم گوگل موبایل گدون چگونه است ؟ پیش از پاسخ باید گفت نام این الگوریتم از آرماگدون به معنی نبرد نهایی یا نبرد پایانی Armageddon گرفته شده است . تصور بر این است که با اشاره به این نام ، گوگل الگوریتم موبایلگدون ( mobilegeddon google algorithm ) به وجود آمده است . اما در پاسخ به این سوال که مکانیزم عملکرد الگوریتم موبایل گدون گوگل چگونه است ، باید گفت که این الگوریتم بر سر نتایج جستجو ، تغییراتی را اعمال می کند و اولویتش بر نمایش وب سایت های دوستدار موبایل در نتایج جستجو است . اصطلاح دوستدار موبایل یا mobile friendly اصطلاح محبوب گوگل است و گوگل دوستدار سایت های دوستدار موبایل است . با توجه به آنچه گفته شد ، الگوریتم موبایلگدون سبب می شود تا نتایج جستجو شده در گوگل موبایل ، با توجه به استانداردهای نمایش در موبایل فیلتر شود . به این ترتیب ، سایت های سازگار با موبایل ، از میان سایت های دیگر گلچین شده و در اولویت نمایش قرار می گیرند .
الگوریتم موبایلگدون گوگل دارای شاخص هایی برای سنجش وب سایت ها برخورار است . با هم شاخص های الگوریتم گوگل موبایل گدون را مرور خواهیم کرد . معیارهای عملکرد الگوریتم موبایلگدون مواردی هستند که در نسخه موبایل وب سایت نباید حضور داشته باشند . مثلاً فایل های فلش از این دسته اند یا این که فاصله لینک ها از هم به نحوی باشد که به راحتی قابل کلیک یا تاچ ( click or touch ) باشد . از طرفی اندازه متون باید در مقداری تنظیم شده باشد که کاربر را از زوم بی نیاز کند و در نهایت مورد آخر هم این که کاربر با اندازه های معقول و متناسب با صفحه موبایل در صفحه سایت مواجه باشد .
چنانچه تمایل دارید تا از تاریخچه الگوریتم های گوگل کسب آگاهی کنید ، به مقاله فهرست الگوریتم های گوگل در سایت داده پردازان زانتکس مراجعه نمایید .
برای ارتقاء کیفی مقالات آموزشی طراحی سایت و بهینه سازی سایت در داده پردازان زانتکس ، پیشنهاد های خود را از طریق پل های ارتباطی موجود در صفحه تماس با ما ، با کارشناسان زانتکس تماس حاصل فرمایید .
© تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه برای داده پردازان زانتٌکس حفوظ است.